Töltés
TEKINTSE MEG FŐ VÍZFOLYÁSAINK LEGFRISSEBB AKTUÁLIS VÍZÁLLÁSAIT! Kattintson a részletekre.
Nagybajcs(11:00):242cm   Komárom(11:00):225cm   Esztergom(12:00):191cm   Budapest(12:00):243cm   Paks(12:00):141cm   Baja(11:00):292cm   Duna Mohács(12:00):322cm   
Töltés
Nyomtatható verzió Küldés
Gátrendszer alapkőletétel Komáromban    2014.02.20. 12:15

Az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság a Komárom-Almásfüzitői árvízvédelmi fővédvonal fejlesztését valósítja meg, amely nélkül a Duna árvizei 30 km2 területet érintenének Komárom, Almásfüzitő, Dunaalmás, Mocsa, Naszály közigazgatási területére, Komárom és Almásfüzitő belterületének jelentős részére kiterjedően, az ún. Komárom-Almásfüzitői árvízi öblözetben. Az ÉDUVIZIG a Komárom-Almásfüzitői árvízvédelmi fővédvonal fejlesztését Európai uniós támogatás felhasználásával, az Új Széchenyi Terv Környezeti és Energia Operatív Program pályázati konstrukció keretében valósíthatja meg, (KEOP-2.1.1/2F/09-11-2011-0001). A projekthez az Európai Unió és a Magyar Állam által biztosított támogatás összege 7.182.377.859 Ft, a beruházás megvalósítása 2015. augusztus 16.-ig tart.

A projekt ünnepélyes nyitórendezvényét és alapkőletételét 2014. február 20-án tartották Komáromban, a Rákóczi Ferenc rakparton. A rendezvényen részt vett és felszólalt Orbán Viktor Magyarország miniszterelnöke, Bakondi György az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója, Czunyiné Dr. Bertalan Judit Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja, országgyűlési képviselő, Dr. Molnár Attila Komárom Város polgármestere, országgyűlési képviselő és Láng István az Országos Műszaki Irányító Törzs vezetője, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgatóhelyettese. Az ünnepi beszédeket követően lezárásra került az időkapszula és elhelyezték azt az alapkőbe.

A projekt elsődleges célja az árvízvédelmi öblözetben az árvízvédelmi biztonság megteremtése, amelyet az öblözetet védő 14,3 km hosszú árvízvédelmi fővédvonal teljes körű kiépítésével ér el. A projekt az árvízvédelmi öblözet tekintetében 29.000 ember életének, jelentős nemzeti értékek, számos kulturális, infrastrukturális javak, társadalmi- és magánvagyon árvizektől való védelmét szolgálja.

A fejlesztés legjelentősebb eleme a Bécs-Budapest országos vasúti fővonal árvízi terheléstől történő mentesítése, a vasúti pálya és a Duna közé 4,8 km hosszban új árvízvédelmi töltés építésével. Ezen a szakaszon az elmúlt időszakban többször kialakult árvízi helyzetekben szükségessé vált a 160 km/h-ra kiépített vasúti pálya 20-40 km/h-ra történő sebességkorlátozása, félpályás vagy a 2013. júniusi rendkívüli árvíz alatt a teljes vágányzár bevezetése, mely a vasúti forgalom jelentős akadályoztatásával, kiesésével járt. A projekt eredményei által megvalósuló új védmű által elkerülhetők lesznek a hasonló helyzetek és nem lesz szükség a vasút és a mögöttes területek védelmében nagyméretű árvízi védekezési beavatkozásokra.

A belterületi töltésszakaszok fejlesztése során Komáromban a vasútállomás előtti szakaszon árvízvédelmi fallal és burkolattal is kiegészül a töltés. A tervezett kialakítás az árvízi biztonság megteremtése mellett esztétikusabb és helytakarékosabb megoldást is nyújt, így ez a terület a város kedvelt sétálóhelyeihez kapcsolható.

A beruházás keretében az árvízvédelmi fővédvonal összesen 9.293 m hosszban fejlesztésre és megerősítésre kerül, ezáltal védelmi képessége 35 % helyett 100%-ra nő, a védett terület árvízvédelmi biztonsága teljessé válik.

Az árvízvédelmi létesítmények építése során igénybevett NATURA 2000 területek kompenzálására a projekt keretében Ács külterületén vizes élőhely-rehabilitációra is sor kerül a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI) előírásai szerint. A Concó-patak torkolatánál található Ácsi mellékágban és patak menti mocsaras területen tervezett élőhely-javító munkák segítségével egy értékes természeti terület jöhet létre, amely a mellékágak és árterek élővilága számára kedvezőbb feltételeket is biztosít.

Az építési munkák főbb paraméterei:

Vasúti töltés mellett új árvízvédelmi töltés építése, részben magas part jellegű kialakítással 4.783 fm hosszban Meglévő védvonal egyes szakaszain magassági, keresztmetszeti és állékonysági hiányok megszüntetése 4.142 fm hosszban Meglévő árvízvédelmi fal és a hozzá tartozó kulisszanyílások felújítása 368 fm hosszban Védvonalat keresztező műtárgyak építése, átépítése, bontása (3 árvízvédelmi zsilip átépítése, 2 vízkivételi mű bontása, 1 állami törzshálózati vízmérce átépítése) Szivárgó vizek mennyiségének csökkentése, elvezetése, vízelvezető árok létesítése 4.024 fm hosszban, 2 szivattyúállás építése A védelmi szakaszhoz kapcsolódó gátőrtelep komplex felújítási, átalakítási munkái Concó-patak torkolati szakasz és Ácsi mellékág rehabilitációja

-  Ácsi mellékág rehabilitációs munkái 671 fm hosszban

- Concó-patak környezetének rehabilitációs munkái 3,1 ha területen vizes élőhelyek mélyítése, összekötése, vízigény biztosítása

Töltésfejlesztéshez kapcsolódó főbb mennyiségek: Vízzáró kötött anyag beépítése: 175.565 m3 Homokos kavics megtámasztás beépítése: 415.238 m3 Aszfaltburkolat bontása és újjáépítése: 410 fm hosszban Térburkolat építése a védvonalon: 5.220 m2 területen Betonba ágyazott terméskő rézsűburkolat készítése: 16.236 m2 területen Betonba ágyazott terméskő burkolat felújítása: 1.816 m2 területen Terméskő lábazatépítés: 8.742 m3 vízépítési terméskő felhasználásával Vasbeton támfalépítés: 815 m3 vasbetonból Árvízvédelmi fal felújítás: 368 fm hosszban Geotextília terítése: 180.721 m2 területen Humuszolás, füvesítés 257.000 m2 területen Műtárgyépítés, felújítás: 695 m3 vasbetonból

Concó-patak torkolati szakasz, Ácsi mellékág rehabilitációjához tartozó főbb mennyiségek: Ácsi mellékág rehabilitációs munkái 671 fm hosszban Concó-patak környezetének rehabilitációs munkái 3,1 ha területen Rehabilitációs földmunkák: 60.317 m3 Rehabilitáció során felhasznált terméskő: 4.505 m3

További információ:

Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság

Telefon: 06 96/500-000

E-mail: 

Fel Fel