Töltés
TEKINTSE MEG FŐ VÍZFOLYÁSAINK LEGFRISSEBB AKTUÁLIS VÍZÁLLÁSAIT! Kattintson a részletekre.
Nagybajcs(11:00):181cm   Komárom(12:00):195cm   Esztergom(07:00):194cm   Budapest(12:00):266cm   Paks(12:00):200cm   Baja(12:00):326cm   Duna Mohács(12:00):339cm   
Töltés
Nyomtatható verzió Küldés
Országos Műszaki irányító Törzs - Sajtótájéko...    2017.01.19. 13:55

Országos Műszaki irányító Törzs-  Sajtótájékoztató a jégvédekezésről

A sajtótájékoztató időpontja: 2017.01.19. 13 óra 30 perc

 

Helyszíne: Baja, Zöld kikötő EOV (46.186600, 18.927911)

 

A Duna magyar szakaszán a jégzajlás a múlt heti felmelegedés következtében csökkent. Az elkövetkező napokban átmenetileg a jégzajlás erősödésére számítanak, de a kövekező hétre előrejelzett kisebb felmelegedésig torlasz kialakulására nem számítunk a magyar szakaszon.

A jégképződés- tekintve, hogy a szlovák és osztrák erőművek visszatartják a jeget- csak Győr felett kezdődik. A jégtorlaszok kialakulásához szükséges jégmennyiség ezért csak Duna alsó szakaszán tud kialakulni elsősorban Mohács és Újvidék között, ahol a folyó még nem állt be. Fontossá vált, hogy ezen a szakaszon megakadályozzuk a káros torlaszok kialakulását, elkerülendő a Magyarországot, Szerbiát, illetve Horvátországot veszélyeztető jeges árvizeket.

A térségben jelenleg már két magyar jégtörő tartózkodik, az 1470 kW teljesítményű és 386 tonna vízkiszorítású Jégtörő XI. és az 588 kW teljesítményű és 221 tonna vízkiszorítású Jégtörő VI. nevű hajóit. Ezek a hajók áttörik a Dálya környékén összeállt torlaszt, és ezt követően indulnak a délebbi szakaszra.

Magyarország további két nagyteljesítményű jégtörő hajóját, az 1472 kW teljesítményű és 419 tonna vízkiszorítású Széchenyit és az 485 kW teljesítményű és 205 tonna vízkiszorítású Jégtörő VII-est indítja útnak a folyó közös érdekeltségű szerb-horvát szakaszára, illetve szükség szerint a szerb Duna szakaszra.

Az átvezényelt hajópark feladata lesz az alsó szakasz felügyelete, szükség szerint a jég terelése, törése, a káros torlaszok megbontása.

A felek megállapodtak abban, hogy Szerbia, illetve Horvátország hol biztosít kikötőket, áramellátással. Megállapodtak továbbá a hajók üzemanyagellátásáról, a személyzet ellátásáról. Szükség szerint biztosítanak 2 fő gyakorlott, érvényes hajóvezetői képesítéssel és vonalvizsgával valamint lehetőség szerint részletes helyismerettel rendelkező hajóvezetőt. Szabályozták szerb szakaszon történő védekezéshez szükséges adatok cseréjéről, illetve a jégtörők közös feladatmeghatározásának módjáról.

A hajók vezénylését, irányítását Magyarországról az Országos Műszaki Írányító Törzs (OMIT) végzi. A vízügyi szakemberek folyamatosan elemzik a jéghelyzetet a folyó magyar szakaszán, valamint a kijelölt összekötőkön keresztül a Duna állapotát Mohács és Belgrád között. Az OMIT a közös elemzések alapján dönt a hajók feladatairól.

 

Országos Műszaki Irányító Törzs, 2017.01. 19., Baja

Fel Fel