Töltés
TEKINTSE MEG FŐ VÍZFOLYÁSAINK LEGFRISSEBB AKTUÁLIS VÍZÁLLÁSAIT! Kattintson a részletekre.
Nagybajcs(20:00):80cm   Komárom(20:00):81cm   Esztergom(20:00):66cm   Budapest(20:00):127cm   Paks(15:00):17cm   Baja(20:00):137cm   Duna Mohács(20:00):162cm   
Töltés
Nyomtatható verzió Küldés
Napi jégvédekezési sajtójelentés    2012.02.12. 13:33
Napi jégvédekezési sajtójelentés

MAGYAR JÉGTÖRŐK VÉDIK A DUNA SZERB-HORVÁT FOLYÓSZAKASZÁNAK EGY RÉSZÉT
További információ: Láng István főosztályvezető +36-30/866-2825

I. Folyók vízjárása, hidrometeorológiai helyzet

A jövő héttől lassú enyhülés kezdődik időjárásunkban, de a következő néhány napon még egész nap fagypont alatti, hidegre számíthatunk. Szerdától erősödik a csapadékhajlam és a hét közepétől egyre többfelé kell havazásra számítani, amelynek mennyisége helyenként jelentős is lehet. Vízfolyásainkon továbbra is kisvízi állapot lesz a jellemző.

II. A folyók jéghelyzete

Duna
A Duna változatlanul erősen zajlik, csak a bősi tározótér felett van összefüggő álló jég, mintegy 17 km hosszban. A budapesti szakaszon partközelben van még nyílt víz, de a folyó 80%-án közel teljes jégborítás van, mely folyamatosan vonul le.

Tisza
A folyó teljes hazai szakaszán kisebb megszakításokkal áll a jég, melynek vastagsága általában 10-25 cm között van, de helyenként eléri a 35 cm-t is.

Mellékfolyók
A Duna és a Tisza mellékfolyóin az elmúlt naphoz képest az állójeges szakaszok jégvastagsága kismértékben tovább nőtt (15-30 cm). A jégzajlás miatt korábban kialakult jégtorlódásokat is folyamatosan figyelemmel kísérik, beavatkozást egyelőre nem igényelnek.

III. Jeges árvíz elleni készültség:

Készültségi fokozatok:

I. fokú jeges árvíz elleni készültség:
A Tiszán január 31-től, míg a Dunán február 03-tól van érvényben.


II. fokú jeges árvíz elleni készültség:
A Duna mentén, a Dunakiliti szakaszon és a Rábán Nick térségében. A Duna és a Tisza mentén a jégtörő hajók átállása miatt.


III. fokú jeges árvíz elleni készültség:
2012. február 10-én 12 órától a dunai Jégtörő XI. és Jégtörő VI. hajókra.
2012. február 12-én 07 órától a dunai Jégtörő VII. és Széchenyi jégtörő hajókra.
A Bodrog 0,000-9,000 fkm közötti folyószakaszára és az ott állomásozó jégtörő hajócsoportra (Jégtörő IX., Jégvirág I., Jégvirág II., Jégvirág IV., Tarcal) 2012. február 11-én 06 órától.


A Tisza és a Duna jeges árvíz elleni védelmét összesen 13 jégtörőhajó biztosítja a kiszolgáló hajókkal együtt.

Magyar jégtörők védik a Duna alsó szakaszát, délen, a szerb-horvát folyószakaszon teljesítenek szolgálatot:

A Dunán kialakult jéghelyzetre tekintettel február 9-től hajózási zárlat van érvényben a Duna teljes hazai szakaszán. A hajózási zárlat ideje alatt a Dunán tartózkodó hajók ? a jégtörők kivételével - kötelesek a legközelebbi téli kikötőbe ?bevonulni? és a korlátozás feloldásáig ott várakozni.

Tekintettel a kialakult jéghelyzetre és a nemzetközi kötelezettségekre az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) utasítására a Jégtörő XI. és Jégtörő VI. hajók tegnap reggeltől a szerb-horvát közös - Vukovár és a Magyar déli határ közötti mintegy 100 km-es folyószakaszon teljesítenek szolgálatot, hogy a Duna veszélyes gázlóinál és mederszűkületeinél biztosítani tudják a jég biztonságos levonulását. A hajók tegnap reggel 08.30-kor elhagyták Magyarországot. Útjuk közben már Baja alatt is jégrombolást végeztek és folyamatosan dolgoznak annak érdekében, hogy délen ne alakuljon ki veszélyes jégdugó.

A hajók a jégtörést a Magyarországon elrendelt III. fokú készültség keretében végzik, mert az esetlegesen kialakuló jégdugók, jégtorlaszok által felduzzasztott víztömeg nem csak a szerb oldalon okozhat elöntéseket, hanem a Magyar Duna szakaszra is visszaduzzasztást okozhat, ezáltal hazai területeket is fokozottan veszélyeztet.

Káros jégtorlasz, jégdugó kialakulása esetén, a jég a víz útját elzárja, felduzzasztja, és a jégdugó feletti szakaszon káros vízszintemelkedést, jeges árvizet okozhat. Ez szélsőséges esetben védőgát átszakadásával, és a védett területek elöntésével járhat. Hasonló esemény 1956-ban történt, amikor a déli szakaszon kialakult jégdugó által visszaduzzasztott árvíz rendkívüli károkat okozott Baja és Mohács térségében. Az ilyen jellegű katasztrófák elkerülésére hozták létre a magyar jégtörő parkot a dunai és a Tiszai jégvédekezésre. Feladatuk, hogy a jégtáblák zajlását, leúszását segítsék, illetve a Duna jegének esetleges összefagyását csak akkor hagyják, ha nem alakul ki jégdugó.

Tegnap a tiszai két jégtörőhajót sikeresen kiemelték és közúton elszállították ideiglenes állomáshelyükre, Tiszacsegére.

A Tiszán jelenleg 8 jégtörő hajó biztosítja a folyó jeges árvíz elleni védelmét és kiemelten figyelnek a tiszalöki és kiskörei vízlépcsők üzembiztonságára.

A szakemberek folyamatos jégfigyelő szolgálatot látnak el és gondoskodnak a jégtörőhajók, úszójárművek jégtelenítéséről. A motorok járatásával és a kormányművek átmozgatásával 24 órán keresztül melegen tartják a jégtörő hajókat és ellátják a jégkormányzási feladatokat a kikötők területén.

Budapest, 2012. február 12.

Molnár Béla
főigazgató

 

 

Fel Fel